Thursday, 1 January 2015

Tøfler inn i det nye året.

I jula har jeg hatt tid til å strikke litt diverse småting og i juleselskap kom vi plutselig inn på noen fine strikkatøfler som en slektning hadde strikka til oss for mange år siden. Jeg begynte å lete litt på nett etter oppskrift og kom over disse, en tova variant av "firkanttøflen". Da måtte jeg jo bare prøve.
De er ganske lettstrikka, bare fram og tilbake med ulike farger.

Sånn ser den ut ferdig strikka
Deretter skal den sys sammen på en finurlig måte før den toves i vaskemaskinen. Etter sammensying skal jeg innrømme at jeg ikke hadde helt tro på at dette ville bli bra.

Veeldig svær tøffel
Men etter toving og utblokking med en sko ser det helt greit ut. Det er selvfølgelig vanligst å gjøre ferdig begge tøflene og tove dem sammen, men jeg måtte bare prøve den ene først, før jeg strikka nummer to... De er bittelitt for store når jeg er barbeint i dem, men med sokker er det sikkert helt OK.
Første tøffel ferdig
Før og etter toving.

No comments:

Post a Comment